Produktfotografering
Bilder och känslan i bilderna definierar allt som oftast produkten och visar med fördel en massa olika aspekter för en potentiell kund. T.e.x. hur produkten används och hur man sköter om och tar hand om produkten över tid men visar också de känslor som är förknippade med produkten samt gärna även visar produktens positiva upplevda värde för den blivande kunden.
Men faktum är att det finns faktiskt ganska mer i detta som aldrig kunden ser utan snarare endast känner i det undermedvetna. Lockelsen och habegäret som går utanför själva bilden.
För tro det eller ej, många gånger kräver även de mest enkla och simpla produktfotona mycket tanke och arbeta för att bli riktigt bra. Det beror på att foto på en produkt många gånger för över så mycket mer än bara själva produkten till betraktaren. Och det är precis detta som avgör om det är en bra eller mindre bra produktbild.
Man brukar tala om att ”skönheten ligger i betraktarens öga”, och sällan eller aldrig har detta varit mer sant då bilden måste tala för sig själv och fånga köparen.
Till en början så behöver du ett bord och ett par ljuskällor som du kan flytta runt objektet du avser att fotografera. Detta för att kunna skapa ett som naturligt ljus som möjligt över hela objektet. Sen behöver du även ett stabilt kamerastativ då du behöver gå ner i slutartid som gör det omöjligt att hålla kameran still för att få skarpa bilder. Ett bra och skarpt objektiv är också ett måste för bra produktbilder.
En annan viktig sak är att du måste kunna släcka ner och stänga ut solljuset om du tänker arbeta på dagtid. Själv fick jag till mycket bättre bilder efter att jag fått hjälp med att installera markiser på samtliga av mina fönster till arbetsrummet. Blev som natt och dag inne i rummet och nu får bilderna inte bara bättre färger utan också en mera naturlig och tilltalande kontrast mellan det ljusa och det mörka.